Duurzaan opnieuw op zoek naar duurzaamste ondernemer

  • Ad

De zoektocht naar de duurzaamste ondernemer van de Zaanstreek is weer gestart. Nadat vorig jaar Groeneveld Eten met een zeer kleine voorsprong op M&O techniek de Duurzaan Award 2015 won, belooft het ook dit jaar een spannende strijd te worden.

De Duurzaan Award is een publieksprijs en een waardering voor de Zaanse onderneming die het niet alleen heeft over duurzaamheid maar dat ook laat zien. En op die manier ook een voorbeeld is voor andere ondernemers om duurzamer te gaan werken.

Een vakjury kiest op basis van de inschrijvingen uiteindelijk drie finalisten en het publiek kan dan stemmen op zijn/haar favoriet. Begin 2017 zal de winnaar bekend gemaakt worden. Inschrijven is mogelijk via het inschrijfformulier.

Zaanstad wil dat de gemeente in 2020 klimaatneutraal is. Een hoge ambitie waarbij de gemeente de hulp van inwoners en het bedrijfsleven nodig heeft. Om ondernemers die veel doen om hun bedrijfsvoering duurzamer te maken in de spotlights te zetten, startte Duurzaan vorig de verkiezing van de Duurzaamste onderneming van de Zaanstreek.

Met deze verkiezing wil Duurzaan andere ondernemers inspireren en enthousiasmeren om duurzamer te denken en te doen. De winnaar kan rekenen op veel publiciteit en mag zich een jaar lang het (Zaans) groenste bedrijf van de regio noemen.

duurzaan-award-1

Daarnaast zal de toekenning van de Duurzaan Award bijdragen aan een (nog) grotere bekendheid bij een breed publiek. De jury bestaat dit jaar uit voormalig wethouder en voorzitter Duurzaan Robert Linnekamp, de winnaar van de vorige editie Linda Groeneveld van Groeneveld Eten, Runner Up Ruud Meijns en Jantine Konijn van onder meer het Zaans Ondernemers Netwerk (ZON).

Linnekamp vindt het belangrijk dat ondernemers elkaar inspireren om hun bedrijfsvoering steeds duurzamer te maken. ‘Er gebeurt al ongelooflijk veel op het gebied van energiebesparing en andere duurzame maatregelen. Uit ecologische maar ook steeds meer uit economische overwegingen. Juist die combinatie zorgt ervoor dat ondernemers in beweging komen. En het is mooi als de praktijkvoorbeelden collega-bedrijven laten zien dat duurzaamheid loont.’

Vanaf 1 november kunnen bedrijven worden aangemeld of zichzelf aanmelden. Deelname staat open voor een brede groep ondernemingen: van eenmanszaak tot multinational. Naast de publiciteit, de ‘eeuwige roem’ en een origineel kunstwerk ontvangt de winnaar eveneens een geldbedrag van € 1.000,00 dat hij mag doneren aan een duurzaam doel in de Zaanstreek.

Interviews met de finalisten zijn vanaf 8 december te vinden o

p www.duurzaan.nl. De bezoekers van Duurzaan.nl bepalen uiteindelijk wie de winnaar wordt. Er kan tot 31 december online gestemd worden door het publiek. Begin januari wordt de award uitgereikt en zal de winnaar van de Duurzaan Award 2016 bekend gemaakt worden.