Informatiebijeenkomst herinrichting P. Ghijssenlaan

  • Ad

Begin vierde kwartaal 2016 staat de herinrichting van de P. Ghijsenlaan, tussen Stormhoek en C. Bruijnzeelweg, op de planning. Op dit moment heeft de gemeente een tweetal voorlopige ontwerpen op papier staan:

a) een rijbaan zonder fysieke obstakels –>zie hier

b) een rijbaan met een groene middenberm–> zie hier

Voor de twee ontwerpen is het basisuitgangspunt geweest dat alle percelen bereikbaar moeten zijn en dat er binnen de bestaande gemeentelijke gronden wordt gezocht naar oplossingen. Daarbij is uitgegaan van gemaatvoerde parkeervakken. De beschikbare ruimte heeft zijn beperkingen, waardoor er bijvoorbeeld in het huidige ontwerp geen ruimte is voor een trottoir aan weerszijde van de P. Ghijsenlaan. De twee varianten onderscheiden zich in de keuze tussen groen en parkeren.

Hieronder  een beschrijving van de twee varianten:
a) Rijbaan zonder fysieke obstakels
In deze variant wordt het profiel doorgetrokken wat al ten noorden van de Stormhoek is aangelegd. Dit sluit verder aan bij de huidige situatie, waarbij een maximum aan parkeerplaatsen (59 stuks) is aangebracht in de openbare ruimte. Om de menging van autoverkeer en fietsverkeer op de P. Ghijsenlaan te benadrukken zit in het ontwerp een zogenoemde mollengang (een strook in het midden van de rijbaan met een afwijkende kleur en licht bol gestraat). Deze mollengang draagt er aan bij dat auto’s een duidelijke plek op de weg hebben en bij het passeren van fietsers de mollengang attentieverhogend werkt. Daarbij versmalt de mollengang de rijbaan optisch waardoor automobilisten een lagere snelheid rijden. Auto- en fietsverkeer kan in deze variant bevoorradend verkeer passeren.

b) Rijbaan met een groene middenberm
Deze variant laat meer ruimte voor groen op de P. Ghijsenlaan. Door de aanwezigheid van een grote hoeveelheid kabels en leidingen in de ondergrond is de beschikbare ruimte voor het planten van bomen beperkt. Alleen in het midden van de P. Ghijsenlaan blijkt er ruimte te zijn om bomen te laten groeien. Dit leidt tot een middenberm tussen de rijbaan waarin het groen en de bomen de ruimte krijgen. De middenberm wordt op een aantal plaatsen onderbroken om de percelen bereikbaar te houden. Bij bedrijven met meerdere in- en/of  uitgangen op de P. Ghijsenlaan wordt voorgesteld in sommige gevallen alleen de ingang uit alle richtingen bereikbaar te maken. Dit om het aantal onderbrekingen in de middenberm te beperken. Als gevolg van de middenberm kan het voorkomen dat bevoorradend verkeer de doorgang belemmerd en daarmee overig autoverkeer moet wachten. Elkaar passeren is namelijk niet mogelijk. Het aantal parkeerplaatsen in deze variant bedraagt 33 stuks.
Tijdens de inloopbijeenkomst kunt u aan de hand van een formulier aangeven waar uw voorkeur naar uitgaat.

Inloopbijeenkomst
U bent van harte welkom om op woensdag 29 juni 2016 de (faserings)tekeningen te bekijken en/of opmerkingen te plaatsen. De inloopbijeenkomst is vanaf 17.00 tot 19.00 uur in het Spoorgebouw op het Hembrugterrein, Verloren Spoor 1 te Zaandam. Op deze avond zijn ambtenaren aanwezig om eventuele vragen te beantwoorden.

Uitvoering werkzaamheden
Om de bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden enigszins te waarborgen zullen deze gefaseerd worden uitgevoerd. Tijdens de bijeenkomst kunt u hierover nadere informatie inwinnen. Om het verkeer tijdens de werkzaamheden doorgang te geven willen wij graag gebruik maken van particuliere gronden. Deze zijn nu al vaak semi openbaar. Ook hierover zal nadere afstemming moeten plaatsvinden.

Vragen? Als u naar aanleiding van deze informatie nog vragen hebt, kunt u contact opnemen met de heer H. Reuver, via de gemeentelijke informatielijn: 14 075.