Nieuwe directeur voor Stichting Marketing Zaanstreek

  • Ad

Zaanstad – Met ingang van 3 juni heeft Stichting Marketing Zaanstreek (SMZ) een nieuwe directeur. Lex Kruijver ontwikkelde eind vorig jaar samen met het bestuur de nieuwe marketingstrategie van de stichting en gaat de plannen nu ook in praktijk brengen. Daarnaast wordt het SMZ-bestuur uitgebreid met Angelique Finkers, directeur van het Zaantheater en Robert de Joode, consultant en vennoot bij Kuijs Reinder Kakes.

Geke Faber, voorzitter van SMZ: “We hadden natuurlijk al een mooi breed bestuur met bedrijven als Rabobank Zaanstreek, Forbo, Albert Heijn en Taets Art and Event Park. Zij zetten zich al jarenlang in voor de marketing van de Zaanstreek en daar zijn wij ze dankbaar voor. Angelique Finkers en Robert de Joode zijn, als specialisten op het gebied van cultuur en wonen, een mooie aanvulling.” SMZ verzorgt in ieder geval nog tot eind 2016 de citymarketing in opdracht van Gemeente Zaanstad.Lex-Kruijver

Focus op toerist en (nieuwe) bewoner
In de nieuwe strategie van SMZ ligt de focus op toerisme en wonen. Kruijver: “De eerste wapenfeiten liggen er al. Afgelopen week verscheen de UITwaaier, de zomeragenda voor Noord-Holland, waarin bezoekers van de kust worden verleid ook de Zaanse industrie en cultuur te komen beleven. Daarnaast werden onder de vlag van Stad aan de Zaan al mooie evenementen extra onder de aandacht gebracht: Slag om Zaan, ARTzaanstad , MidzomerZaan en Foodfestival aan de Zaan. Allemaal evenementen die een combinatie maken met ons mooie, industriële erfgoed of het water van de Zaan. Pure Zaanstad promotie.”

Het ontwikkelen van aanvullende toeristische arrangementen rond het Hembrugterrein, Zaanse Schans en Zaans Museum, Stadshart Zaandam en de Zaanbocht in Wormerveer heeft SMZ ook nog op de agenda staan. “De Zaanstreek wordt al stevig gepromoot vanuit de Metropoolregio Amsterdam,” vertelt Kruijver. “Het is aan ons om die beloftes waar te maken en toeristen echt iets te bieden. De rode loper moet uit.” Diezelfde Metropoolregio Amsterdam is ook in beeld als het gaat om woonmarketing. Zaanstad is een aantrekkelijk alternatief op korte afstand van de hoofdstad.

Zaanse parels
SMZ kijkt zeker niet alleen over de stadsgrenzen heen, maar zet juist in op de bijzondere ontwikkelingen en initiatieven vanuit de stad zelf. Kruijver: “Er gebeurt in deze stad al heel veel. Ik noem het Hembrugterrein, Monet, de Zaanboulevard en de Zaanse Schans. Ik zie het als onze taak om partijen met elkaar te verbinden en zo een bijdrage te leveren aan de aantrekkelijkheid van de stad. Voor bezoekers én bewoners.”
Een aantrekkelijke stad gaat SMZ ook helpen hun ambities op het gebied van woonmarketing waar te maken. Daarin spelen bestaande inwoners een hoofdrol. De stichting wil deze bewoners verleiden om binnen de streek wooncarrière te maken. Goede culturele voorzieningen en mooie Stad aan de Zaan-evenementen gaan daarbij helpen.

Over Lex Kruijver
Lex Kruijver, in 1966 geboren in Zaandam, is directeur van Respons en senior consultant/partner van BV De Nieuwe Aanpak (DNA). Respons werd in 1993 door Kruijver opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot de grootste informatieleverancier op het gebied van evenementen in Nederland. Vanuit adviesbureau BV DNA heeft Kruijver eerder citymarketingopdrachten uitgevoerd in o.a. Amstelveen, Assen, Helmond, ’s-Hertogenbosch, Veenendaal en Velsen. Vanuit DNA en Respons was Kruijver in 2008 mede-initiatiefnemer van het jaarlijkse Nationaal Congres Citymarketing (NCC), het eerste citymarketing congres in Nederland. Het congres vond vorig jaar plaats in Zaanstad.